woensdag 25 april 2012

Stereotype

Niet te geloven; Ik las vanochtend in de krant dat er in Amerika (waar anders??) al 55.000 handtekeningen zijn verzameld tegen de nieuwe lijn van Lego. Lego Friends. Ik postte hier al eerder over. Deze nieuwe lijn in zachte pasteltintjes zou stereotype zijn en vrouw-onvriendelijk, want er zit een keuken bij en een schoonheidssalon etc. Dit zou meisjes in een hoek drukken, zogezegd. Belachelijk vind ik dit. Er is zoveel Lego voor jongens (ook meisjes kunnen er heus leuk mee spelen hoor, ik vroeger ook met de technisch Lego van mijn broer..) waarom wordt er dan weer drama gemaakt over roze en paars? Meisjes die dit niet leuk vinden kopen het dan toch niet, maar de Starwars, Harry potter, Spongebob of wat al niet meer?
Als ik naar mijn meiden kijk, die vinden het geweldig! Het zijn heus geen extreme doorsnee meisje-meisjes. Roze vinden ze niet zo, qua kleding, liever zwart en blauw, de 2 oudsten dragen weinig rokken, meestal broeken, met poppen hebben ze nooit iets gedaan, Barbies ook weinig, Disneyprinsessen duurde bij ieder ongeveer een jaartje, Julia heeft een bak met Duplo staan van Thomas de trein. Maar juist dit Lego Friends, met verwisselbare pruikjes, strikjes voor erop, juist de schoonheidssalon en de cakejes spreken mijn meiden enorm aan! Ook Annabel, die 11 is, vindt juist de schoonheidssalon zo leuk aangezien haar interesse momenteel vooral uit gaat naar welke kleur nagellak ze op haar tenen smeert (liefst 6 verschillende per voet.. en aangezien ze niet met gelakte vingers naar school mag van mij, vind ik nog te jong, leeft ze zich op haar voeten uit..), welk kapsel iemand heeft en welk rokje leuk staat bij welk shirtje. Goh, ze is dan dus te weinig feministisch op aan het groeien? Ze is stereotype? Of wordt het gewoon een jonge vrouw en verleggen haar interesses zich naar haar uiterlijk? Lijkt me best normaal hoor. En als dit al zo is, wat is er mis mee? Ik denk dat emancipatie en/of feminisme meer te maken heeft met vrije keus en jezelf durven zijn. En als je een beha-loze, tuinbroeken dragende feministe bent, moet je dat lekker zelf weten, als jij je er lekker bij voelt... Maar als je als vrouw of meisje graag in roze loopt met rokjes, lang haar en of make-up, kun je toch net zo goed geëmancipeerd zijn? Het is juist zo geweldig dat we tegenwoordig de keus hebben. Er is niemand die meisjes verbiedt met Lego Ninjago te spelen, of jongentjes met een kinderwagen. Kunnen we tegenwoordig grotendeels lekker zelf weten. En er zullen toch op deze wereld ook wel jongetjes zijn die eindelijk ongegeneerd met het roze Legokeukentje van hun zusje kuinnen spelen..... en daar stiekem heel blij om zijn!
Laat ieder toch lekker, en houdt eens op met al dat gemekker over emancipatie en elkaar in hokjes stoppen. Als je het niets vindt voor je dochter koop je het niet, wie dat wel wil doet dat wel. Er staat overigens nergens vermeld dat er later dit jaar een speedboot, een vliegtuig, een camper en een manege nog bijkomen. (en misschien nog wel meer.). Hoezo stereotype? dat is toch best geëmancipeerd? De Friends-meisjes rijden zelf in die enorme camper, zou ik nooit doen hoor. En vliegen zelf in het vliegtuig, prima toch?
Ik ben eigenlijk best geëmancipeerd, durf ik te zeggen, en ben voor gelijke rechten. Nu handwerk ik, dat is best stereotype...Wat doen we hier aan? Moet ik er mee stoppen? Of zullen we Sander ook gewoon een haaknaald in de handen stoppen? Hij wil ten slotte ook onder de sprei slapen straks...... dat zou pas geëmancipeerd zijn....
Hoe dan ook, dat was weer even mijn kleine irritatie van vanmorgen. Wat een hoop gezeur toch, van die mensen.
Nu even over Nora's optreden maandagavond. Ze deed het super en heel stoer! Ze moest als eerste op ook nog, dus de zenuwen gierden door haar lijfje, maar wat was ze dapper! Toen ze bij het laatste liedje een foutje maakte, bleef ze rustig en herpakte zichzelf gewoon weer om verder te gaan, zo knap! Ze speelt net een half jaar en er waren tweedejaars leerlingen die er door Noor uit werden gespeeld hoor! Nu ben ik natuurlijk niet objectief, ik ben haar moeder, maar ze deed het heel goed. En ook de ouderejaars lieten hier en daar een steekje (of noot..) vallen, geeft niets. Ieder deed zijn best en het was heel leuk om mee te maken. Ik ben trots op haar.


Ik heb ook nog een filmpje, maar Noor heeft liever niet dat ik dat hier neerzet, dus dat respecteer ik.
En hieronder even wat plaatjes van de tuin, gewoon, omdat het zonnetje even scheen gisteren, en alles lekker groeit.


Verder kan ik niet wachten tot het zaterdag is, echt toe aan vakantie. iedereeen hier. Schone zus maakt het nog ff spannend, ze wacht al een half jaar op een oproep om een plaatje en schroeven uit haar enkel te laten halen. Uiteraard werd ze gisteren gebeld dat ze vandaag geholpen kan worden! Met een ruggeprik. Ze laat dit maar gewoon doorgaan want ze heeft in principe weinig/geen beperkingen daarna. Uiteraard niet zwemmen met hechtingen en zo, maar dat neemt ze voor lief. En haar eigen prive-zuster heeft ze mee, dus om hechtingen te verwijderen of een wond in de gaten te houden heeft ze mij. (en mijn vader, die vroeger ook als verpleegkundige is begonnen.) Dus het kan niet mooier eigenlijk.
Lieve schone zus, ik wens je heel veel succes straks meis, knap snel op, doe geen rare dingen en ik denk aan je! Dikke kus van ons allemaal!