maandag 8 september 2014

Beter

Hoi hoi, daar ben ik weer. Met de schouder gaat het gelukkig een stuk beter. Een weekje rust en wat pijnstillers hebben goed geholpen. Nou ja, rust, rust, geen tapestry haken maar 'gewoon' haken ging gelukkig wel. Steeds kleine stukjes en goed op de houding letten. Misschien niet verstandig, maar ja, wie kan er nou gewoon een week niet haken??!!! Ik niet hoor!
In mijn 'rust weekje' heb ik een schaal gehaakt. Een prachtig patroon via een website gevonden.
Na het haken van het patroon haal je je lap door de houtlijm met water, dan span je je lap op een kom en na een paar dagen wachten heb je een mooie gehaakte schaal. Leuk! Met haaknaald 2 en dunne katoen heb ik hem gemaakt. Het was een heerlijk patroon maar de schaal werd wel groot. (formaat fruitschaal). Na het stijven ervan was ik superblij. Alleen met de tijd werd de schaal slap. ? De verhouding die zij aangaven was gelijke delen water en houtlijm. Misschien deed ik iets niet goed maar bij mij zakte het in als een pudding.
Haha dit kan nooit de bedoeling zijn geweest!
Ik heb later er nog een gemaakt. Kleiner, naar eigen patroon.
Deze heb ik gesteven met houtlijm van de Action, met slechts een heel klein beetje water. (zodat het net een beetje vloeibaarder werd dan de lijm alleen). Dit lijkt beter te gaan want dat schaaltje is inmiddels, na 2 weken, nog steeds in model.

 Dit was het, ongesteven. (Is dat een woord?)
 En dit is het resultaat nu. Kleiner en prachtig! De lijm kleurt transparant op. Geweldig! Ik zal binnenkort het patroon hier neerzetten.

Inmiddels ben ik voorzichtig weer aan mijn tas begonnen. Dit gaat redelijk goed. Zolang ik maar regelmatig pauzeer en goed op mijn houding let! (Niet met verkrampte schouders, opgetrokken of de elleboog te hoog!)
 Hij vordert gestaag. Ik ben er blij mee. He tis wel een hele andere techniek dan gewoon tapestry haken. Dit doe je in de achterste lus, met yarnunder. Dus je haalt je draad van onder op in plaats van bovenlangs. Dit is even wennen, maar dat gaat best snel. Ik was alleen best ambitieus met mijn eerste patronen. Bijna iedere steek van kleur wisselen haha! Dat ging erg langzaam! Nu ben ik met een stukje met minder kleurwissel bezig. Dat gaat een stuk sneller. Maar ach, het was goede oefening, zal ik maar zeggen.
Bovenaan de tas gaat een trekkoord komen, om de tas te kunnen sluiten. Veel mensen vlechten dit koord. Dat kan. Ikzelf dacht aan de schijven die de meiden jaren geleden hebben gekregen om vriendschapsarmbandjes te maken. Kumihimo heet dit. Het was een setje van 'Style me up' . Inmiddels doen de meidne er niets meer mee maar tja, wie wat bewaart die heeft wat. Ik heb ze flink moeten zoeken, maar hiermee maak je dus de prachtigste koorden.
Ik had hele lange draden nodig want het trekkoord moet ruim een meter worden. Dus daar zat ik met een enorme kluwen van minstens 2 meter lange draden. (16 stuks!) Oeps. Wat nu?

Ik bedacht me dat ik van die zakklemmetjes had. Van Ikea. Handig om chips of je koffiebonen af te sluiten. Deze klemmen enorm. Dus ik heb de draden hier opgerold en nu kan ik idere keer heel simpel weer een klein stukje draad afrollen. Geniaal niet waar? Wasknijpers kan ook, maar die klemmen toch wat minder denk ik. Deze sluiten echt goed af. De draad gaat nergens heen.
Misschien moet ik de volgende keer meteen de draden oprollen....
 Maar na veel gerol en gepulk (en hulp van Annabel) had ik alles netjes opgerold en vast.

 En dit wordt dus het trekkoord. Ik vind het zelf zoooo mooi worden! Toch mooier en afgewerkter dan gevlochten draadjes, maar dat is mijn persoonlijke mening. En het is heel simpel werk. Je verplaatst steeds 2 draden en draait door naar het volgende groepje. En uiteindelijk is dit het resultaat. Dit wissel ik lekker af met haken. Het kan lekker stom en simpel voor de tv. Ook voor kinderen is dit heel leuk en makkelijk om te doen. Je zou bijvoorbeeld (met minder draden) zelf schoenveters kunnen maken of zo. Of sleutelhangers of keycords.
Op internet kun je veel aanwijzingen en patroontjes vinden. Bij de speelgoedwinkel verkopen ze dit setje niet meer, van style me up, maar ik zag dat ze bij Lobbes (.nl) dit nog wel verkopen. En er zijn genoeg andere websites die kumihimo schijven verkopen. (kijk bijv. eens op  kumihimo.nl)
Bij de meeste handwerkwinkels zijn ze ook wel te vinden, maar dan van hout, met minder openingen. Dit is niet zo fijn, dan kun je niet zulke dikke koorden maken. En deze van mij is van schuimrubber dus je touwtjes blijven lekker goed geklemd zitten, zonder dat ze beschadigen.
Je schijnt er ook platte dingen mee te kunnen maken maar dit moet ik nog eens uitproberen. Erg leuk voor kinderen, en erg handig voor mama....
Ik word er weer erg blij van...