maandag 22 september 2014

YES!!!!

Eindelijk, na lange tijd van wensen, is vorige week onze nieuwe vloer gelegd. We hadden een massief houten vloer. Jatoba. Al vrij snel na het leggen kreeg ik een beetje spijt; Ik vond de kleur erg donker. En na enkele jaren bleek dus ook dat hout erg snel lelijk wordt. Het verkleurt, wordt kaal en vlekkerig. Altijd bleef het een doorn in mijn oog. En waxen/lakken/schuren of wat dan ook, doe je in de praktijk nooit zo snel als je je van te voren had voorgenomen. Dus eigenlijk een beetje een miskoop. Zonde. Nu eindelijk na al die jaren hebben we dus eindelijk een nieuwe. PVC. Dit is onderhoudsarm, oogt warm en voelt heerlijk aan de voetjes. Het gevolg was wel dat we 3 dagen niet in huis konden. Dat is best onhandig, met 3 kinderen, verschillende schooltijden en clubs en sporten. Maar even doorbijten. We zijn 3 dagen bezig geweest met alles leeghalen, opruimen, uit elkaar halen en de oude vloer verwijderen. Dinsdag begonnen ze met egaliseren en de ondervloer leggen. Woensdag werd alles nog eens geëgaliseerd (dit moest 2 x ivm plavuizen en hoogteverschil). De dag hierna is alles gelegd. En ooh wat is het mooi! Alles is een stuk lichter, rustiger, omdat alles doorloopt en hetzelfde is nu. Ik ben zo blij! Donderdagavond voorzichtig al wat spullen teruggezet.
 Alles moet leeg. En wat heb je dan veel troep.....
Ik kwam 7 tubes secondelijm tegen. Omdat ik ze steeds niet kon vinden kocht ik steeds weer nieuwe...
 De oude, kale, vlekkerige vloer.
 De helft er uit.
 Deze plavuizen lagen in de keuken.
 Dit is de nieuwe vloer. Helemaal door tot in de gang, waar dan weer grijze plavuizen lagen. Bleehh!
 En mooi door tot in de keuken. Ook geen drempeltje meer tussen kamer en keuken.

Oh wat ben ik blij!
Maar toen ik vrijdagochtend rond keek, en de verf op de muren zag, kreeg ik spijt dat ik toch niet alles geverfd had. Maar ja, daar had ik geen tijd meer voor, voor de nieuwe vloer kwam. En misschien willen we het ooit wel glad laten stucen. Dus besloten het zo te laten.
Maar ja, dan zie je een mooie vloer, mooie (vrij) nieuwe meubels, dus het begon toch te kriebelen. Straks mooie witte plinten, mooie nieuwe witte binnendeuren en dan cremekleurige muren en plafond, wat na 8 jaar ook nog eens flink vergeeld is door gourmetten, kaarsen, licht of wat dan ook.
Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken, heb verf gehaald en ben gaan verven.
Tja, wat in de kop zit, zit niet ergens anders, zal ik maar zeggen...... (Van wie zou ik dat hebben, pap en mam???!!!)

Vrijdagmiddag en zaterdagochtend ben ik bezig geweest, maar toen was alles geverfd. En nu het klaar is ben ik zo blij met die beslissing!!!!
Het was dan ook geen overbodige luxe, vrees ik....
Beoordeel zelf maar!

 Het was toch wel erg gelig he?

Inmiddels ook de meubels anders neergezet. Veel beter, maar het een roept het ander op. Ik moet een boel troep opruimen/ergens anders dumpen en ooit nog een andere tv-kast. Ook moet nu het houtwerk eigenlijk nog geverfd worden, maar dat heeft iets minder haast.

Zo is het nu geworden. Onze grenen antieke kast moet nog in elkaar gezet worden en er moeten nog plinten geplaatst worden maar dat gebeurt over 2 weken.

 Uiteraard moeten we nog even goed kijken naar alle kabels en snoeren, die straks achter de plinten komen en moeten we goed kijken naar de verlichting, of daar nog iets in moet veranderen of bijkomen. Dus de puntjes moeten nog op de i, maar het begin is er!
 Hier de overgang van de kamer naar de keuken. Ook moeten de plinten van de keukenkasten nog ingekort worden voor die terug kunnen. Maar dan is het ook wel helemaal naar het zin!
Alles is een stuk lichter, met een lichtere vloer en wittere muren. Heerlijk! Laat de winter maar komen!