woensdag 23 januari 2013

Spiraal.

Ik heb wat zitten uitdokteren over hoe je een spiraal haakt. Ik wist al wel dat je een mooie krul krijgt als je op een ketting van lossen in iedere losse 2 stokjes haakt. Het haakwerkje krult dan vanzelf op. Maar hoe krijg je dan een echt mooie spiraal?
Ach, ik had niet echt een bestemming maar ik moet dit dan weten he. Dus ik ben even lekker bezig geweest en ben er achter hoe het niet moet. Ik kreeg een soort opgekrulde wokkel, niet een mooi plat haakwerkje.
Toen bedacht ik dat je waarschijnlijk net zo moet gaan meerderen zoals je doet als je een plat rondje haakt. Kijk, dit was de oplossing. Heel simpel. Jullie hebben het allemaal vast zelf allang bedacht, maar ik moest er zo achter komen. Geenszins belangrijke informatie, overigens, om het nu te weten, maar ach, het stelt mij weer gerust.
Mijn patroon: (waarschijnlijk overal te vinden, maar ik vond alleen een patroon wat je moest kopen voor 4 euro! dus ik dacht, dat bedenk ik zelf).

toer 1: Haak een ketting van lossen (bijv. 50)
toer 2: Haak in iedere losse 2 stokjes (wordt 100)
toer 3: Maak in ieder 2e stokje een meerdering (wordt 150)
toer 4: Maak in iedere 3e stokje een meerdering (wordt 200)
etc. etc.
Dan krijg je dit.

Het was zwaar door de stokjes en werd alsnog een wokkel in plaats van een spiraal. Hmmmm!
Toen bedacht ik dat ik het wel kon stijfselen, in het suikerwater. Ik heb een mengsel van warm water met heel veel suiker genomen en dit geroerd tot de suiker was opgelost. Toen het werkje volledig doordrenkt was hier mee heb ik het mooi in model gelegd en een paar dagen laten drogen. (door het opvouwen duurde dit heel lang. Ik dacht dat het nooit goed zou komen!)



 
De grote links is met stokjes gemaakt, de kleine rechts met vasten. Ik kon ze zo mooi in model leggen, omdat je dus gewoon meerdert zoals je doet bij een rondje haken.
En toen ze eenmaal droog waren, overtrof het mijn verwachtingen! Dit werkte goed!
 

 
 

Ha! Zo stijf als een plank en zo blijft het mooi plat.
Nogmaals, ik heb geen idee wat ik hier mee moet hoor, maar leuk om te weten. Een windjammer zou wel grappig zijn, maar dan moet hij wel weerveilig hangen, onder een afdakje of zo want in de stromende regen wordt niets haha. Of aan een bed of plafond, als een soort dromenvanger. Of in het klein als sleutelhanger misschien, maar enig ander nut zie ik niet in deze opgedane kennis. Maar het is toch leuk om te weten.
Overigens bedacht ik, dat als je op de lossenketting niet in iedere losse 2 stokjes haakt, maar in iedere 2e (dus om en om 1 stokje, 2 stokjes) dat je dan een langgerektere spiraal krijgt. Ook leuk. En het werkt. Ik heb het uitgeprobeerd, maar er geen foto van.  Ook nutteloze informatie, maar toch....
 
Verder ben ik met nog wat dingetjes bezig. Vrienden krijgen over een week of 8, 9 een tweeling. En natuurlijk bedacht ik me nu pas om wat te maken voor de baby's. Ik had beter maanden geleden moeten beginnen. Maar ach, ik presteer over het algemeen beter onder druk. Dat was vroeger al zo. 1 dag voor een examen of tentamen gaan leren, dan haalde ik het ook wel. Niet verstandig, wel handig. Dan moest ik echt en dan kon ik me er wel toe zetten. Zolang ik nog niet moest, deed ik niets. dan was er altijd wel wat leukers te doen. Oei, ik vrees het terug te zien bij sommige kinderen van mij....
 
Vanmiddag zijn onze kittens gecastreerd cq gesteriliseerd. Agossie, arme moppies! Flipje blijft maar likken aan zijn onderkant, waarschijnlijk op zoek naar zijn balletjes, en Jojo is compleet waggelend, nog stoned van de narcose en zit met haar volledige lijfje en pootjes in de drinkbak. Het arme beestje is doorweekt en de keuken ook, maar ze is er niet weg te krijgen. Ze heeft er wel 2 uur in de nattigheid gezeten. Gek he? Helemaal van het padje door de narcose, denk ik. Ze zijn erg rustig vanavond. We hebben er geen kind aan, haha! Ik hoop dat ze snel opknappen, mijn lieve schatjes.