vrijdag 28 september 2012

Lekker hoor!

Komend weekend gaan we naar Limburg, want mijn lieve moesje wordt 65 zondag. Annabel wilde heel graag cupcakes bakken voor oma. Nu heeft oma wel al veel lekkere vlaaien, maar cakejes zijn nooit weg. Zeis een hele week bezig geweest met lijstjes maken, recepten opzoeken, kleuren kiezen voor marsepein, cupcakepapiertjes uitkiezen etc. Alles werd op een vel papier geschreven en was tot in de puntjes voorbereid. Gelukkig is alles verlopen zoals ze in haar hoofd had, want soms zijn de verwachtingen zo hoog dat het uiteindelijke resultaat bijna niet anders kan dan tegen vallen. De cakejes heeft ze zelf gebakken, helemaal zelf en bij het glazuur en het kleuren van de marsepein heb ik geholpen. Ik heb een poosje terug met silly zelf mallen gemaakt, waar ik toen ook al het resultaat heb laten zien van hoe geweldig die werken. Zelfs Annabel (maar ook Julia!) Konden er mooie bloemen mee maken. Ik had ze eigenlijk zelf verder nooit meer gebruikt tot vandaag. Maar wat werkt het super! De mallen heb ik gemaakt door een bolletje silly over een bloemencabochon te drukken, dit laat je een poosje drogen en je bakt het nog even af in de oven en je hebt een perfect werkende flexibele mal. Kijk maar goed op de foto's hoe mooi de bloemen er keer op keer uitkwamen.
Maar goed, Annabel heeft prachtige cakejes gemaakt, oma zal blij verrast zijn en ik heb nog meer geleerd, met name over het maken van glazuur. Ik had dit na een paar keer proberen op zon perfecte dikte, dat ik het met een spuitmond op de cakejes kon spuiten, waarna het net genoeg uitliep om mooi glad te worden, maar niet zo dun dat het van het cakeje afliep maar er net mooi op bleef. Als je goed kijkt zie je dat het witte glazuur dunner was dus minder mooi is, maar het ijsblauwe glazuur was perfect. Leuk weer hoor. Verder waren de andere dames heerlijk bezig met de strijkkralen, waarbij er op internet gezocht  werd naar borduurpatronen, die je natuurlijk prima kan gebruiken voor de strijkkralen. Hello Kitty, Didl en andere leuke figuurtjes zijn er te vinden op het net. Ook voor oma natuurlijk...... wat zal ze morgen verrast zijn...:-)