maandag 1 oktober 2012

Wat was het weer een heerlijk weekend!

Wat was het afgelopen weekend weer gezellig; Mijn moeder werd 65 gisteren dus zatrdag zijn we naar Limburg gegaan. Het was heel fijn, zoals altijd als we allemaal bij elkaar zijn. Ik heb een lieve broer en schoonzus en hele lieve ouders, die er alles aan gedaan hebben om ons weer een heerlijk weekend te verwennen. Uiteraard gingen we gisteren weer met veel dingen nar huis, zoals taart en kaai sjuttel (slaatje, wat niemand zo goed kan maken als mijn moesje...!!!)
Dus vanochtend maar ontbeten met Limburgse rijstevlaai. Wat een straf... vind je het gek dat ik nooit kom tot een flinke afvalslag? Diep van binnen ben ik ergens gewoon superslank en heel tenger gebouwd, maar zolang mijn ouders dit soort lekkere dingen maken en Annabel zulke lekkere cakejes bakt, komt het niet goed met mij haha! Ach, who cares? Ooit komt het wel goed dnek ik, mijn andere grofgebouwde familieleden worden steeds slanker naarmate ze ouder worden. Ik hoop hier ook op. Waarschijnlijk lig ik met maatje 36 in de kist, als ik 95 ben of zo.. (voorlopig maar niet!)
Uiteraard heb ik bij de Wibra in Roermond nog een paar bolletjes wol gescoord. Grijs met een zilverdraadje erin. Kijk, dat is dan weer te leuk om te laten liggen. Ik heb een leuk patroontje gevonden voor een trui, voor Annabel, maar als het te groot is past het mijn moeder wel of Janny. Over 3 weken zitten we heerlijk in Zweden! We hebben er zo enorm veel zin in! Lekker met onze schatten daar keuvelen en tutten. Ik heb een grote koffer, dus ik neem weinig kleding mee maar veel wolletjes. Kunnen we lekker breien of haken.
Inmiddels ben ik dus weer aan het breien geslagen met dit nieuwe wollletje en dit patroon. Vorig jaar ben ik heel lang bezig geweest met mezelf aan te leren
om continentaal te breien. Dus met de draad in de linkerhand, op rondbreinaalden en zonder die lange pennen onder je oksel geklemd. Daar kreeg ik op een gegeven moment zo'n pijn van in mijn schouder, en ik had overal gelezen en gehoord dat continentaal breien zo fijn is en snel en ergonomisch voor je lijf etc. dat ik mezelf dat heb geleerd. Wel 20 keer heb ik het net zo snel in een hoek gekwakt van frustratie, om het toch steeds weer op te pakken. Uiteindelijk had ik het onder de knie en ik ben er helemaal weg van! Wat breit dat heerlijk! En snel! En wat blijven mijn handen en armen rustig, in tegenstelling tot mensen die die draad er omheen gooien met veel gebaar. (Sorry mam en schone zus... ieder op zijn eigen manier he..). Dit truitje wordt aan een stuk gebreid, waarna je later in het patroon flink moet meerderen voor de mouwen (dus 226 steken op de naald!) dus ik heb mijn breiwerk maar gelijk op rondbreinaalden gezet, want daar kun je natuurlijk prima mee recht breien, gewoon niet sluiten en gewoon het werk keren. Mijn moeder heeft vorig jaar met kerst een mooi setje rondbreinaalden gekregen van knit pro, met verwisselbare draden. Dit zijn bamboenaalden. Ik heb altijd alleen rondgebreid  met hele goedkope plastic-achtige, van een goedkope winkel. Wat een verschil maakt dat! Dus deze naalden heb ik mogen lenen en meteen meegenomen. (ze komen echt terug mam..) Dit breit heel fijn en ik kan het iedereen echt aanraden. In het begin moest ik er niets van weten, echt niet, maar toch doorgezet om het te leren en wat ben ik blij nu dat ik het kan!
Dus dat wordt het volgende wipje. (work in progress).