maandag 26 maart 2012

Lange tenen

Als kind werd ik veelvuldig door mijn broer gepest met mijn voeten. Sommige mensen hebben lange tenen, maar ik dus niet. Letterlijk. Mijn grote teen is beduidend korter dan mijn andere tenen. Tja, ik vond het nooit zo'n probleem, maar mijn broer blijkbaar wel. Nog steeds vind hij het vreselijk als ik mijn voeten zijn kant op duw. Aangezien hij een beetje een pester is, heb ik dus altijd een wapen bij de hand (nou ja, voet..) om hem terug te pakken. Ik hoef maar mijn blote voet uit te steken en hij laat los.
Groot was mijn hilariteit toen 1 van zijn kinderen bij de geboorte een kleine grote teen had. Gelukkig voor dit kind is dit behoorlijk bijgetrokken geloof ik, in tegenstelling tot mijzelf. Mijn grote tenen zijn gewoon nooit verder gegroeid.
Nu heb ik hier eigenlijk nooit problemen mee gehad en loop net zo makkelijk op teenslippers, de hele zomer lang desnoods. En ach, wie kijkt er nu naar je voeten? Boeien?
Tot ik gisteren nieuwe schoenen kocht, eigenlijk een soort van elegante mooie sandaaltjes met een open neus. Mijn hemel, ik ben toch echt een soort van mismaakt; wat ziet dat er gek uit, die kleine grote teen.
Maar nu ben ik op mijn 36e niet meer zo onzeker als vroeger, en trek ik me er weinig van aan dus ik heb de schoentjes gewoon gekocht, en ik ben er blij mee!

En daarbij, bedenk je goed, mijn afwijking heeft een naam; Griekse voet. (logisch, ook de Grieken komen het een en ander tekort tegenwoordig;).
Maar er is serieus een topic op Wikipedia hierover te vinden. De Griekse voet is een bekend fenomeen. Nog sterker, slechts 10 procent van de mensen heeft een Griekse voet, 60 procent heeft een Egyptische voet (2e teen langer) en 30 procent heeft een zogenaamde vierkanten voet, waarbij beide tenen min of meer even lang zijn. Vroeger kon men ten tijde van oorlog de slachtoffers onderscheiden aan de tenen. (Grieks of Egyptisch?) En nog boeiender, de Griekse voet was lange tijd een schoonheidsideaal, zelfs tot ver in de Renaissancetijd. Griekse beeldhouwers gaven hun mooie statige beelden ook deze voet. Zelfs het vrijheidsbeeld schijnt deze voeten te hebben.
Dus wie mij binnenkort op sandalen voorbij ziet komen, bedenk goed, ik ken mijn (letterlijke) tekortkomingen (want kort zijn ze..) maar ik kan soms wel 'snel op mijn teentjes getrapt zijn' , dus gelieve iedere vorm van commentaar voor je houden!
En onthoudt goed; eigenlijk ben ik het toonbeeld van perfectie en schoonheid en we zijn slechts met 10 procent! Ha!