maandag 18 april 2011

zpagetti zelf maken

T-shirt yarn wordt het ook wel genoemd; (ipv zpagetti). Dan moet het dus gemaakt zijn van t-shirt, neem ik aan? Zag op youtube een filmpje van hoe je een t-shirt (spiraalsgewijs) verknipt. Dat moet ik dan dus ook proberen he. Dus op zoek in man zijn kast (lekkere grote lappen zijn dat) en warempel, daar vond ik een overdaad aan t-shirts! Ik heb me erg in moeten houden om alleen de oude te pakken. Toen bleek ik ergens onderin de kast nog een stapel shirts te hebben die liggen te wachten tot we gaan klussen. (dus al jaren liggen ze daar, want als ik daadwerkelijk klus of verf kan ik ze nooit vinden uiteraard!) Dus dankzij mijn lieve vader en zijn werk, heb ik een stapel promotieshirts liggen, en dus al enkele verknipt. (niet allemaal want ik heb er uiteraard nog nodig voor klussen en verven haha). Hier het resultaat; met dank aan Stichting Arbouw voor mijn goedkope zpagetti...

trouwens, nauwelijks van het echt te onderscheiden!
(na 6 mutsjes in een week, en nog 2 of 3 in bestelling, moet ik straks wel even wat anders doen tijdens de paas!) Mutsjes staan even stop want mijn wit is op, en morgen is mijn winkeltje pas weer open... balen!
maar daarna lekker iets doen met de shirts! allen al het idee is toch geweldig? van recyclen en zo? Heb mijn vader gevraagd vooral geen oude shirts weg te gooien voorlopig haha!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Suzanne,
    Toevallig kwam ik op jouw blog terecht en las ik dat jij zelf zpagetti heb gemaakt van t-shirts. Heel slim! Nou heb ik ook een stapel shirts in de kast liggen maar nou vraag ik mij af hoe je deze shirts geknipt hebt? Je hebt het over zigzag? Graag hoor ik hoe jij dit aangepakt hebt dan ga ik dit ook eens proberen!
    Groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Suzanne ik ben ook benieuwd naar bovenstaande vraag?

    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Astrid, je moet t-shirts gebruiken zonder zijnaad, dat is het stevigst. Ik heb ze met de onderkant over de strijkplank gedaan, dus rond eroverheen gehangen. dan knip je het boord eraf, het maakt niets uit als dit niet zo netjes gaat. Dan zet je een klein dwarsknipje, en je knipt rondom een smalle strook van nog. 2 a 3 cm breed. Dit knip je helemaal spiraalsgewijs rond, door steeds het t-shirt mee te draaien over de strijkplank. (Die zit dus min of meer in het t-shirt, snap je) dit doe je tot je aan de mouwen komt. Dan kun je stoppen of zigzag over het voor of rugpand nog doorgaan. Let op, als je de hoeken te scherp maakt scheurt de stof snel. Op YouTube zijn filmpjes te vinden. (Onder t-shirtyarn). Ik hoop dat dit wat duidelijk was? Als je dan een lange sliert hebt trek je dit stukje voor stukje in de lengte uit, dan rolt je strookje op en het wordt langer en dunner, dan lijkt het helemaal op zpagetti en het maakt niets uit als je randjes niet overal even breed of netjes zijn want door dit opkrullen verdwijnt dat. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. Succes en groetjes Suzanne

      Verwijderen
  3. Mij heb je alleszins ook weer wat verder geholpen. Ook ik zit met een stapel oude t-shirts die ik wil verwerken tot dat zpagettilint. Enkel ik zag er zo tegen op om het te knippen in het rond. Maar nu met jouw tip om de strijkplank te gebruiken, ga ik er zeker aan beginnen.
    Hartelijk dank voor de tip. O ja, ik ga mijn kartelschaar gebruiken, ik denk dat dat nog makkelijker gaat zijn. Heb jij daar misschien ook ervaring mee, met die kartelschaar dan.

    BeantwoordenVerwijderen