dinsdag 3 februari 2015

Zou het bijna vergeten.....

Nou ja, vergeet ik toch bijna dat ik afgelopen week nog n kussen heb gehaakt! Ik zag overal sophies garden voorbij komen. Uiteraard wilde ik dit ook eens proberen. Het is weer n ander soort haakwerk, waarbij je laag voor laag opbouwt, eigenlijk. Ook wel overlay crochet genaamd.
Erg leuk om te doen maar ik zou het een beginner niet aanraden. Het is enorm veel telwerk en goed opletten! Maar het patroon is werkelijk fantastisch geschreven. Alles klopte exact. Met dezelfde kleuren heb ik een achterkant gehaakt, met de blanket stitch. Hetzelfde aantal steken aangehouden dus uiteindelijk paste het perfect! Ik ben er erg blij mee. Ik heb 3 zijden dichtgehaakt en de laatste zijde aan weerskanten een klein stukje. Daartussenin heb ik knopen gehaakt zodat het kussen er uit kan.

De blanket stitch is een heerlijke steek waarbij je niet hoeft na te denken. Je zet n ketting op met n veelvoud van 3, plus 2 keerlossen. In de derde van de naald haak je 2 stokjes. 2 lossen overslaan, vaste en 2 stokjes in 1 losse, 2 overslaan etc. Aan het einde 2 lossen overslaan en dus een vaste in de laatste losse. Keren. 2 lossen. In de onderliggende vaste, 2 stokjes haken, dan 2 stokjes overslaan en in de vaste van de vorige toer een vaste en 2 stokjes haken, 2 stokjes uit de vorige toer overslaan, 1 vaste en 2 stokjes in 1 steek etc. Dit steeds herhalen.
Heel simpel maar het geeft n prachtig geheel! Ook fijn; je krijgt kaarsrechte randen!
Ik gebruik deze steek al ruim 2 jaar en ben er nog steeds weg van!