maandag 12 december 2011

Oh denneboom....

Het weekend in alle drukte nog even een boom gekocht. Ieder jaar weer het dilemma, echt of toch een kunstboom? Een kunstboom is praktischer, op de lange duur goedkoper, makkelijker etc. Maar ja, toch komen we ieder jaar weer uit op een echte, toch wel erg leuk voor de kinders, de geur en zo.....
Maar god wat een crime ieder jaar; ze zijn altijd veel te duur, of te breed of te klein of te kaal etc.
Sander en ik gingen zaterdag samen snel een boom halen (kinderen logeerden bij mijn schoonouders want wij moesten weg en dan zou zondag de boom in huis staan, klaar voor de kinderen om te versieren.)
Eerst in Venhuizen gekeken, waar een beetje boom zo'n 40 50 euro zou kosten. Doen we dus uit principe niet, of we dat wel of niet kunnen betalen heeft er niets mee te maken! Dus toch verder kijken. Toen kwamen we in een dorpje waar ze bomen verkochten, en de prijzen vielen daar nog relatief mee. Hoe het dan mogelijk is weet ik niet, maar van alle honderden schitterende bomen komen wij weer op een boom uit, die vergeleken met de rest toch wel wat kneuzig en zielig eruit ziet haha! We wilden geen al te brede boom, deze is dus vrij smal onder, hij mocht niet te veel kosten, deze was (nog veel te duur) acceptabel, zeg maar.
En waar uiteraard man helemaal voor viel, er zitten denneappels in de boom. Wat natuurlijk ook wel erg charmant is. Dus boom uitgekozen, dan gaan ze door zo'n netje, wat hielden we over ingepakt en wel? Ongeveer 30 cm doorsnee aan boom, haha, waar andere mensen met meters dikke dingen huiswaarts gaan, gaan wij weg met een schlemielig smal geval. Uiteraard nadat bleek dat je niet kan pinnen en wij geen contant geld mee hadden, dus eerst nog snel in de auto naar een geldautomaat. Tjonge, het duurt wat maar dan heb je ook wat!
Ik moet toegeven, ik vind hem eigenlijk geweldig, en het is een mooi verhaal dat wij het kneusje van het veld gered hebben en dat deze boom een mooie kerst heeft dankzij ons, en niet als enige overblijft daar. Toch?
Hij is lang, heeft ook bovenin takken, dus dat is wel mooi, en hij heeft denneappeltjes, ook leuk! En dankzij de versiering door de kinderen is hij enorm kitsch geworden en niet zoals ik het zou doen, maar who cares? De meiden vinden het geweldig, dus ik ook!
( Ooit toen ik mijn eerste eigen boom zette was deze nep, en prachtig gestyled in goud-witte ballen, zo enorm mooi en gelijkmatig, ook qua versiering, dat het een cv-monteur opviel wat voor schitterende boom wij hadden. De tuincentra zouden er jaloers op zijn haha! Het was een lange weg omlaag, maar kitsch en kneusje zijn nu de sleutelwoorden en ik moet toegeven dat dit ook wel erg leuk is! Er zitten nog net geen gekleurde lampjes in, maar als ik de kinderen laat gaan..........)


Overigens hadden ze bij mijn favoriete discount-winkel pakketjes met vilt, dus dat leek me wel leuk om met de kinderen te knutselen of zo. Heb gisteravond even wat geprobeerd. Versieringen voor in de boom bijvoorbeeld. Heel simpel, snel klaar en er zijn oneindig veel mogelijkheden om uit te gaan proberen! Ook buiten de feestdagen!



Die van Julia was mijn eerste probeersel, (hoe ging ook al weer de feston-steek?) dus ik moet toegeven dat die van Nora wat mooier is geworden, en met die van annabel ben ik nog bezig, (eigenlijk is haar naam te lang voor op deze ballen haha, en de letters kleiner maken valt borduurtechnisch gezien ook niet mee...)
Maar goed, leuk, simpel, goedkoop en met groots resultaat! Nog even bedenken wat we nog meer kunnen....