zaterdag 4 juni 2011

vlierbessenbloesemsiroop...

Terwijl een paar mannen druk zijn in de tuin, kan ik, behalve de kinderen amuseren weinig doen. Dus toen ik donderdagavond in het park liep met hond en kind, zagen we een heleboel vlierbessen in bloei staan.
Vorig jaar in Zweden, had Janny zelf heerlijke vlierbessenbloesemsiroop (wat een woord....) gemaakt. En dat was me toch een partij lekker! Dus toen ik de bloesem zag hangen dacht ik, we gaan siroop maken.
(had ergens op internet een makkelijk recept gezien) dus 's avonds om 21.30 uur met kind, emmer en schaar terug naar het parkje en een hele emmer met bloesem geplukt/geknipt.
Vervolgens alle bloesem van de takjes gehaald.










Wat een geweldige hulp heb ik toch!

Vervolgens doe je de bloesem in een wekpot, met warm water erbij. Dit laat je een dag staan (bij voorkeur op een warme plek).
Vanmiddag heb ik de hele handel door een doek gezeefd, en gekookt. Nadat de suiker is opgelost giet je de siroop in (uitgekookte) wekpotten/flessen en dan laten afkoelen.
Ben benieuwd hoe het smaakt!



En ondertussen bakkeleien de mannen verder in de tuin...........