vrijdag 13 maart 2015

Weer terug....

We zijn weer terug van vakantie..... Nou ja, eigenlijk al 2 weken, maar de tijd vliegt zo snel...
We hebben het zoals altijd, weer heerlijk gehad. We misten broer en schone zus en grote neef wel, maar gelukkig was nichtje wel mee en kwamen lieve vrienden uit Zweden een paar dagen langs! dat was een verrassing! Het was weer heerlijk om deze lieve schatten te zien! En wat hebben we weer heerlijk gelachen, gegeten en gedronken. In 1 woord verrukkelijk!
Ook hebben mams en ik heerlijk gehandwerkt. Mams was na het worstelen met een vest helemaal klaar met breien, voorlopig. Ook zij is aan de haak geslagen. En wat hebben we gemaakt? We zijn in de ban geraakt van Banju kussens. Ohh wat een heerlijk patroon en wat worden ze mooi!!!
Dit zijn de mijne:
 Deze haakte ik met katoen.
Hij past mooi bij mijn Sophie's Garden!
En deze haakte ik met Fenna. Deze is een flink stuk groter geworden! 43 cm in doorsnee! Ik haakte nu met een reliƫfstokje over de eerste 12 toeren. Dit geeft een streepje in ieder blaadje. En de zijkant haakte ik in twee delen. Volgens het patroon haak je 6 toeren aan 1 bloemenkant, en dan haak je de andere bloemenkant hierop vast. Ik haakte aan beide bloemen 3 toeren met stokjes en heb ze toen aan elkaar gehaakt.
Mams heeft er inmiddels 4 gehaakt, maar daar heb ik jammer genoeg geen foto's van.

Ook begon ik op vakantie aan een pixeldeken. Dit had ik al langer in de planning. Ik heb nog veel bollen Caron Simply Soft liggen, en op Pinterest had ik mooie borduurpatronen gepind dus ik kon beginnen!
Ik heb een paar honderd vierkantjes nodig, maar ze bestaan uit 2 toeren dus het gaat eigenlijk best wel snel. Dit neemt niet weg dat het niet veel werk is hoor! Poeh, ik wissel het regelmatig af met wat makkelijkere kleine projectjes tussendoor.
Zo gefotografeerd van boven af, begin je vorm te zien. Dit zag ik in het begin echt niet! maar nu met de blaadjes er om heen begint het te komen! Leuk!

Toen we weer thuis waren heb ik nog wat kleinere dingen gehaakt, afwisselend met de pixeldeken.
 Ik haakte een boodschappennetje, met opbergzakje. Het is gebaseerd op een patroon uit een Action haakboek. Het netje is gebaseerd op een patroon van pearlbee. Samen gecombineerd en aangepast is het dit geworden. Ik vind hem erg leuk geworden!

Ook haakte ik voor Julia een 'Folded Fortuneteller'. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet hoe ik hem moet vertellen..... gevouwen geluksvoorspeller?
Het is in ieder geval een ding dat je vouwt van een vierkant velletje papier. Uiteindelijk stop je je vingers erin, laat je iemand een getal onder de tien noemen, dan beweeg je dat ding op en neer, laat je die persoon een nummer kiezen (wat je aan de binnenkant hebt opgeschreven) en daaronder staat dan iets.... (je bent lief, je wordt rijk, je bent vies.. etc). Als kind waren we hier dol op!!
Julia vouwt ze ook met de bosjes, en natuurlijk mogen ze nooit weggegooid worden dus ze liggen overal. Het nadeel is dat je op een gegeven moment precies weet wat onder welk getal staat.
Ha! maar ik heb de oplossing! Op ravelry kwam ik een haakpatroon tegen hiervan!
Deze is gratis te downloaden hier.

Helaas werd de mijne veel te groot (zij gebruikten Acryl met haaknaald 3,25 en ik katoen met haaknaald 3, maar het werd een gigantisch groot en slap ding, waar mijn halve hand in paste).
Ik heb dit patroon zelf een beetje aangepast; in plaats van 20 lossen begon ik met 15 lossen, en in plaats van 11 toeren haakte ik 9 toeren. Toen werd hij perfect qua grootte! In het patroon staat hij afgebeeld met 4 kleuren, maar dan krijg je heel lelijk te zien hoe de vierkantjes aan elkaar zijn genaaid of gehaakt, dus ik heb er voor gekozen om hem in 1 kleur te maken. Ook heb ik een randje vasten gehaakt langs de vingeropeningen.
 Weten jullie inmiddels al wat ik bedoel? Ik zal een foto laten zien. Het leuke van deze gehaakte, is dat je zelf briefjes kunt maken om in de kleine zakjes te stoppen. Of bijvoorbeeld snoepjes. Zo kun je hem steeds weer opnieuw vullen en gebruiken!
 Dit bedoel ik. Hier stop je je vingers in.
 Dit is de binnenkant, met onder de cijfers keline zakjes.
Hier rechts zien jullie de eerste, die echt veel te groot was! Links de goede maat.

Wie weet hoe dit ding heet in Nederlands...please laat het me weten!