maandag 4 augustus 2014

Daar zijn we weer ..

Na ruim 4 weken wordt het wel eens tijd dat ik weer wat van me laat horen he? We zijn heerlijk op vakantie geweest, naar Denemarken. Eigenlijk zouden we niet op vakantie maar in huis gaan klussen, maar het leek ons toch verstandig om toch nog even een weekje er tussenuit te gaan. En dat was goed. Dat was heerlijk!
We hebben gerelaxt, gewandeld, gezwommen in zee (schitterend weer!), gewinkeld en naar een leuk wetenschapspark geweest. Danfoss Universe. Heel leuk, allemaal speeldingen voor de kinderen die met wetenschap te maken hadden. En wat kon je hier ook doen?
Segway rijden, over een parcours. OMG  wat is dat gaaf! Ik weet wel wat ik voor mijn verjaardag zou willen! Jammer dat ze en te duur zijn en niet heel gewoon in ons straatbeeld. Daar zou nodig verandering in moeten komen. Wat is dat leuk! De Segway reageert op je lichaamsgewicht; Als je naar voren gaat met je bovenlichaam, gaat het ding vooruit, naar achter dus achteruit, zijwaarts dus opzij hangen en als je wilt stoppen ga je gewoon rechtop staan. Even wennen, maar dat heb je best snel onder de knie. Je ziet er dus ook niet uit he, met een helm op, staand tussen die wielen. En echt hard gaat het dus niet.... haha maar zo leuk....
Moet ik nog meer zeggen? Hoe voor gek kun je staan? Hier gaat nu mijn reputatie...... Maar ach, who cares? Het was leuk! Whoehahaha. Je moet jezelf maar niet te serieus nemen, toch?
 Ons uitzicht.
 Ons huisje.
 Julia in de zee, voor het eerst in haar leven. Ze vond het geweldig!
 Een van de kastelen die we bezochten.

Na een week moesten we weer naar huis, helaas. Ik hou zo van Denemarken... het blijft een heerlijk land.
De tweede week vakantie zouden we gaan klussen. We hebben onze caravan in Wijdenes (dorp hier 10 minuten vandaan) neergezet, en mijn ouders hun camper. Ook hier hadden we schitterend weer! Wat een bofkonten zijn we toch! De meiden waren heerlijk bij opa en oma op de camping, terwijl wij overdag aan het klussen waren thuis, en 's avonds gingen we naar de camping en aten en sliepen daar. Wij konden lekker door met klussen en de meiden hadden een toptijd! Net als opa en oma, volgens mij. Het laatste weekend kwam mijn broer met gezin ook nog even langs voor een nachtje, dus dat maakte het feest compleet.  


 Een prachtige zonsondergang op de camping.

 Dat ziet er toch gezellig uit?
Na deze week zijn de kinderen nog een week met oma en opa mee gegaan naar Limburg. En wij hebben thuis alles afgemaakt, voor zover mogelijk.

Wat hebben we dan gedaan die 2 weken?
tja, als je het vertelt lijkt het bijna niks, maar in de praktijk was het heel veel werk! We hebben de trappen en trappenhuizen aangepakt. De trap naar boven hebben we 12 jaar geleden al geschuurd, met het idee er iets mee te gaan doen. Dit hebben we nooit gedaan.... wat het is nogal een werk, waarbij de trap naar zolder ook moet, de traphekjes daar ook etc. Nu werd het tijd om serieus aan de gang te gaan, en dat hebben we dus ook gedaan. De zoldertrap hebben we dichtgemaakt, geschuurd, beide trappen geverfd en de treden laten bekleden met vloerbedekking. Wat een werk! Serieus, hier zijn we een week mee bezig geweest! Maar het resultaat mag er zijn. Ondertussen hebben we ook een beschadigd kastje hier beneden opnieuw geschuurd en geverfd, alle kozijnen boven geverfd (die waren nog merbau hout, met blauw, van de oorspronkelijke bouw, ooit. Toch gek dat we nooit eerder bedacht hebben om die te verven... Je krijgt een soort blinde vlek voor dat soort dingen in je eigen huis.). Alles is licht en wit en schoon. Dat knapt enorm op!
 Zo was het dus.....





 Zo is het geworden.
 De traphekjes op zolder zijn ook mooi wit, evenals de buizen die daar lopen.

En dit zijn de trappen, bekleed met vloerbedekking inmiddels. We zijn er erg blij mee. Eindelijk is die doorn ook uit mijn oog!

Maar we zijn er nog niet hoor.....
We krijgen binnenkort een nieuwe vloer beneden. Daar hebben we nu een massief houten vloer. Ooh zonde, hoor ik jullie denken. Maar geloof me, een niet onderhouden, kaalgelopen en verkleurde houten vloer is ook niet mooi. En het onderhoud ervan is vreselijk! Je gaat niet om de paar jaar alles leeghalen en schuren en opnieuw lakken. Dat is bijna geen doen, zeker niet met 3 kinderen. Dus na lang wikken en wegen hebben we besloten dat deze er uit gaat. Ik vind hem ook te donker ook. Dus er komt nu een mooie PVC vloer in.
Dit lijkt op hout, maar is onderhoudsarm en mega sterk.
Het wordt alleen nog een klusje..... We kunnen in principe 3 dagen niet in huis...... haha.. en natuurlijk de vraag: moeten we dan beneden niet ook alles verven? En dan komen er ook nieuwe binnendeuren want deze zijn dan te kort en zo..... Dus we zijn voorlopig nog wel even bezig.
Maar met het resultaat tot nu toe zijn we heel blij! Het is een begin!

En uiteraard haak ik tussendoor ook nog wel een beetje.
 Ik haakte dit truitje voor dochter. Ze zegt dat ze er blij mee is, hij staat haar prachtig, maar ze draagt het niet. Pubers.....
En inmiddels ben ik begonnen aan een ajour ripple. Wat haakt dat heerlijk. En ja, ook ik werd nieuwsgierig door de hele hype rondom de Fenna van de Wibra. Tjonge, wat een internetoorlog! Maar ik geef toe: Toen ik bij de Wibra tegen deze Fenna aanliep heb ik toch een paar bollen gekocht. Ik vind het mooie kleuren en het haakt heerlijk. Ik snap bijna de hype.... Bijna!