maandag 3 maart 2014

Vakantie weer om..

Na een rustig weekje vakantie zijn de meiden weer naar school. Sander moest gewoon werken en ik donderdag en vrijdag ook. Evengoed is het altijd wel lekker om gewoon even niet zo veel te moeten. Heerlijk is dat. De week verliep kalm en rustig, op wat irritante puberperikelen na, maar ook dat lijkt weer onder controle. Afgelopen weekend waren we druk met verjaardagen. Zaterdag werd mijn kleine nichtje alweer 13 (dus die is zo klein niet meer!) en zijn we gezellig een dagje naar Tiel geweest. Heerlijk! Lekker bij broer en schone zus, mijn ouders waren er ook en allemaal bekenden van vroeger. Wat is dat toch heerlijk! En wat verandert er soms weinig.... Met sommige mensen ga je gewoon weer op de oude voet door. Het was in ieder geval een beregezellige dag waar ik enorm van genoten heb.
Gisteren hadden we ook weer een verjaardag, van een zoontje van vrienden, die 6 was geworden. Eigenlijk waren we met heel weinig mensen want de meesten hadden carnaval of waren op vakantie, maar het was ook wel heel leuk om dan zo ineens hele andere mensen te spreken. Ook dat was weer gezellig.
De meiden hebben tussendoor nog wat gerommeld met vilten figuurtjes en met fuwa fuwa klei. Dit is Japans en is heel 'kawai' . (Wat 'schattig' betekent). Fuwa fuwa klei is een hele lichte papierklei, die aan d elucht moet droger en dan een beetje elastisch blijft. Het is heel licht dus ideaal voor sieraden en sleutelhangers. Ik had een paar jaar geleden 2 setjes hiervan gekocht  maar 1 hadden we nog liggen. De meiden vonden het nu ook leuker om mee te rommelen. Wie wat bewaart heeft wat, toch?

Je kunt er heel makkelijk kettelstaafjes in draaien en dan kun je ze overal aan hangen. Ik vind het altijd heerlijk als de meiden zo kreatief bezig zijn.

Verder is vanochtend Sander vertrokken naar Curacao, om woensdag weer terug te kunnen. Donderdagochtend is hij dan weer thuis. Toch ook best bijzonder, even op en neer... Ik hoop niet dat hij er al te veel last van heeft, maar ik ben bang dat dat niet anders kan.
Ik moet uiteraard vanmiddag werken (maandag is niet mijn werkdag) en Annabel moet vanmiddag een vaccinatie. Dat zal je altijd zien.... Gelukkig springt mijn schoonmams bij en wil zij vanmiddag dat wel regelen. Maar zelden moet Sander zijn vrije dag om gooien, behalve nu, en ik had alles goed geregeld, blijkt hij onverwachts weg te moeten... De wet van Murphy komt hier nogal eens voorbij....Maar we zullen het er mee moeten doen niet waar? Het komt wel goed.

Vorige week vertelde ik al over een nieuw projectje, dat ik in mijn hoofd had.
Dat was een leuke katoenen sjaal die ik vorig jaar in Spanje had gekocht. Er zaten allemaal bolletjes ingeknoopt. Uiteraard vielen die er inmiddels stuk voor stuk uit. Nu had ik ze best terug kunnen knopen hoor, maar ik kreeg ineens een ander idee. Ik heb alle bolletjes eruit gesloopt en er een mooi fijn randje langs gehaakt. Met haaknaald 1,5 en hele fijne katoen. Prachtig geworden, al zeg ik het zelf. Ware het niet dat het een enigszins onderschat klusje was haha, want de sjaal bleek (uitgevouwen) 2 meter breed te zijn en 60 cm hoog. Dat is best een lap... Op een stuk van 70 cm had ik al ongeveer 130 picootjes gehaakt! Maar goed, verstand op nul en stug doorgaan. Vroeger kon ik dat niet, dan duurde dat te lang en had ik er het geduld niet voor. Inmiddels wel. Ouder worden heeft toch best voordelen, denk ik dan maar. Maar het is prachtig geworden vind ik zelf. Ik heb voor Julia ook nog een sjaaltje liggen, roze met sterretjes. Daar wil ook een mooi randje langs maken. Leuk leuk leuk!


De sjaal met bolletjes.





Dit is hem geworden!
De sjaal is ook nog eens perfect te gebruiken als omslagdoek in de zomer.


Ik heb katoen gebruikt van Coton Crochet, van Lammy Yarns. Eerst haakte ik met mijn scherpe haaknaald een randje van vasten, met een losse er steeds tussen. (Dus v, losse, v, losse etc) Hierop maakte ik een randje van;
* 2 stokjes in 1 v, 4 lossen, een hv in de eerste losse, 2 stokjes in dezelfde v (waar de eerste 2 stokjes in gingen). 3 v overslaan* . Dit steeds van * tot * herhalen.

Uiteraard was mijn wit net niet genoeg voor de sjaal dus heb ik heel snel nog nieuwe wit bij kunnen bestellen. He wat naar; om de verzendkosten er dan toch maar uit te krijgen heb ik nog maar een paar bolletjes erbij besteld. Vooral de mosgroen was ik erg weg van! Wat een prachtig kleurtje. Ik kan niet wachten om er wat mee te gaan doen!



En wat ik nog helemaal vergeten was; Ik heb enkele weken terug een (zomer)truitje voor mezelf gemaakt. Ik heb hem zowaar ook al aan gehad! Onder een jasje uiteraard, anders is het wel erg koud, maar ik ben er heel blij mee. Ik vind gehaakte kleding echt prachtig (als het maar niet te truttig is, maar een beetje stoer of vrouwelijk is wel heel leuk) maar op mijn niet zo ranke lijf staat het al snel niet erg elegant, zal ik maar voorzichtig zeggen.. Maar dit model is wel erg leuk. Het is losjes en door de dubbele stokjes valt het ook heel soepel. Wijde mouwtjes, een ruime hals die wat af mag zakken over je schouder en niet te strak op het lijf. Helemaal goed dus! 


Gehaakt met Sammy van Scheepjes wol. Dit is een soort microvezeldraad. Een echt zomergaren, wat door zijn lichte gewicht uitermate geschikt is voor kleding. Het haakt ook nog eens echt verrukkelijk, met haaknaald 4. Wat een prachtig spul!