vrijdag 17 januari 2014

Lekker hoor (of niet..)

Vorige week had ik verteld over onze Odinbox. Een grote tas gevuld met biologisch of biologisch/dynamisch geteeld groente en fruit. Geweldig leuk idee; iedere week bestel ik zo'n tas en het is een verrassing wat er in zit. (Dat is niet helemaal waar; op zaterdag kun je opzoeken wat er d evolgende week in gaart zitten en je kunt tot maandag bestellen. Maar aangezien wij er net mee zijn begonnen vind ik het gewoon erg leuk om een verrassing te hebben, iedere week.)
Vorige week hadden we groene kool. Savoiekool. Best lekker geloof ik. Ware het niet dat we het bijgeleverde recept gingen proberen. Kool met makreel en zongedroogde tomaatjes en sinasappel. Sander kan geweldig goed koken maar dit keer was het geen succes. Ik kreeg het bijna niet weg. En Annabel en Nora ook niet. Zelden zoiets vies gegeten! Bah! Julia daarentegen, de lastigste eter hier in huis, vond het erg lekker. Sander zelf ook. Haha wat geweldig he? De rest van de Odinbox was verrukkelijk hoor en we hebben alles tot de laatste kruimel opgemaakt. Ook de verse bietjes waren zo lekker! Ik heb meestal van die voorgekookte in zo'n folie, maar verse die je zelf moet schillen zijn veel lekkerder!
En vanmorgen heb ik weer een nieuwe tas gehaald. Met mandarijnen (oehh, zulke lekkere!) en appeltjes, alfalfa, palmbladeren, knolvenkel, tomaatjes en courgettes.  Wederom een paar leuke recepten erbij dis ik ben benieuwd. Wat me opviel was dat alle groenten en fruit zo lang vers bleef. Dat was wel super hoor. Ik had dat niet verwacht omdat we er toch bijna een week mee toe moeten kunnen en ik vroeg me af of het na bijna een week nog wel lekker zou zijn.
En voor volgende week maar weer een tas besteld! Ik verwacht wel, dat als de nieuwigheid er een beetje af is ik het lastig ga vinden om al vast te liggen met de boodschappen, wat we moeten eten. Maar ik had de laatste tijd zo weinig inspiratie om steeds weer wat te moeten bedenken, dat ik het nu wel even fijn vind om het niet zelf te moeten verzinnen, maar het gewoon moet doen met wat er in de tas zit. En ach, als het me straks verveelt slaan we gewoon een weekje over. Of doen we het om de week...
Maar nu is het even erg leuk. En verrassend. Ik eet toch dingen die we anders niet snel zouden kopen.

Op haakgebied ook lekker bezig: Ik had een kussen gebreid met restjes Zpagetti. heel simpel, in ribbelsteek. Maar erg leuk geworden.
Met op de achtergrond (voor moeders!) de paarse vaasjes die ik  van haar kreeg met kerst. Mam, ze staan erg mooi!
Nu ben ik bezig met een deken. Gewoon even lekker een snel project tussendoor. He? Een deken snel, hoor ik jullie denken? Ja, deze wel. Met haaknaald 8 en hele dikke wol gaat het als een speer! Het is een mix van wol met acryl en het is heerlijk warm spul! In prachtige tinten.
Ik haak het in de larkfootstitch. Dat is zo'n lekkere verstand-op-nul-steek, die snel gaat en een prachtig effect geeft. Ik blijf het mooi vinden.
Ik ben nu een paar dagen bezig en hij is al op de helft. Natuurlijk moet mijn andere deken ook nog af, dus daar ben ik tussendoor ook mee bezig. Heerlijk hoor!
Ik denk dat ik vanmiddag mijzelf maar even heerlijk de tijd gun om te gaan zitten en lekker wat te haken. Dit doe ik overdag bijna nooit. Op een of andere manier gun ik mijzelf de rust niet....
Maar de meiden hoeven vanmiddag niets: Annabel heeft een toetsweek achter de rug, die heeft wel wat rust verdiend. En de andere meiden ook natuurlijk! Nora is vanmorgen weer voor masterclasses naar de middelbare school geweest. Ze zit in groep 8 maar heeft de basisschool wel af. Deze had ze eigenlijk vorig jaar al af, maar ze heeft groep 3 en 4 in 1 jaar gedaan dus ze is al erg jong. (Ze is 10, bijna 11). En nog meer versnellen was geen optie. Maar wat is ze blij dat ze nu wat uitdaging krijgt. Echt, ik heb haar in lang niet zo blij gezien. Samen met een jongen uit haar klas gaat ze er op vrijdagochtend heen. Na 2 lesuren fietsen ze samen naar de basisschool terug voor de rest van de ochtend. Echt geweldig voor het meisje. Ze krijgen nu Franse taal en cultuur. En leuk dat ze het vinden! Gekke kinderen zijn het haha. Komende week gaan we de open dagen van de middelbare scholen af. Spannend weer hoor.
En onze Juultje is niet zo lekker, beetje verkouden dus die kan ook wel lekker wat rust gebruiken.