maandag 14 oktober 2013

Niet te geloven...

En vorige week hadden we weer een uitvaart. Weer een vader van een vriendin. Niet te geloven dat we zo veel vaders (en/of moeders) verloren hebben, om ons heen. En we zijn allemaal eind dertig, of begin veertig! Nu was deze man al 84 en al meerdere jaren ziek, maar toch is het weer een verlies. Erg verdrietig. Ik vind het ongelooflijk. Ik mag toch hopen dat we er inmiddels wel klaar mee zijn, met de uitvaarten! Bah! En of ze nu 66 of 84 zijn, of nog jonger, het blijft een verlies van een dierbare, en ik mag hopen dat de ouders die we nog over hebben nog minstens 40 jaar bij ons blijven!

En ik hou het liever bij mijn echte hobby: haken!
Dit is veel leuker om te doen hoor, dan naar een uitvaart of condoleance gaan, kan ik je inmiddels vertellen.

Daarover gesproken: Het was weer een volle drukke week, waarin ik mijn tas heb afgemaakt. Jippie! En hij is erg leuk geworden vind ik zelf. Het patroon heb ik van internet (hier) en hier en daar zelf wat verzonnen/veranderd.
Hij is best groot geworden, omdat ik het met halve stokjes heb gedaan in plaats van met vasten. Maar de techniek blijft hetzelfde. En wat is het leuk om te doen! Echt heel leuk! Als je het doorhebt is het niet heel moeilijk. Je haakt over 1 draad heen en als je van kleur wilt veranderen wissel je van draad en haak je over de andere heen. Zo simpel is het eigenlijk.
 Hij is ongeveer 40 bij 35 cm. Met een heerlijke grote knoop om hem dicht te knopen.
En dit is mijn nieuwe project. Ook tapestry haken, maar ik ben begonnen om een rits heen. Deze heb ik rondom genaaid met de festonsteek en hierop ben ik gaan haken. In iedere 'lus' ongeveer 2 vasten. Gewoon rondom doorhaken, spiraalsgewijs, dus de toer niet sluiten met een halve vaste, anders krijg je een naad te zien. Nu zie je geen begin en geen eind. Dit heb ik bij de tas ook gedaan en dat is erg mooi. Het patroon verzin ik eigenlijk een beetje ter plekke. En de kleuren ook. Ik zie wel.... Het wordt een tasje of etuitje. Ik weet het nog niet. Over de zijkanten van de rits heb ik geen festonsteek gedaan, maar stiksteken (aansluitend op elkaar), over de flapjes van de rits heen, zeg maar. Dit sluit mooi aan en is echt alleen de rits vrij en zijn alle uiteinden van de rits mooi verstopt. Misschien dat ik bij de volgende rits dit rondom ga proberen, dan zie je geen festonsteek maar waarschijnlijk helemaal geen draad, omdat ik daar meteen op haak, als jullie me snappen. (Beetje lastig uit te leggen).

Ik ben helemaal verslaafd! Wat is dat toch leuk om te doen. Het gaat niet snel, vasten met haaknaald 2,5 maar het geeft een heel mooi en stevig resultaat. Soms is het ook wel heel fijn om lekker peuterig bezig te zijn met een klein projectje, ook al gaat het niet snel. Het geeft wel een heel fijntjes resultaat. Ik heb nog zo veel ideeën hiermee!
En kerstballen haken ga ik ook nog mee verder. Dat is ook zo leuk om te doen!
Zo heerlijk kleurig!

En naast al dit gehaak hebben we zaterdag onze eerste workshop gegeven. Wat was dat gaaf om te doen! 4 beginners. (2 kenden het nog wel wat van vroeger dus die pikten het wat sneller op.) Dit was best intensief om het goed uit te leggen, maar zo leuk!!!! Het was echt een geslaagde middag. Het was supergezellig met 4 hele leuke lieve dames, lekkere dingen, koffie, veel gelach en veel gehaak. We hebben ze de basis uit kunnen leggen en zelfs geleerd een granny square te haken. We hadden tasjes, gevuld, met wol en een haaknaald, een boekwerk waarin alle steken stonden uitgelegd en een telpatroon voor de granny, zodat ze thuis ook verder kunnen.
Nogmaals, het was best intensief en spannend, maar zo leuk! Ik was er daarna bijna helemaal hyper van en vol energie!!! er komen er nog meer aan dus ook daar heb ik enorm veel zin in. Het is zo leuk om je passie ergens voor te kunnen overbrengen en mensen te kunnen enthousiasmeren.

En zondag had Nora haar eerste badmintontoernooi. 's Ochtends om half 9 moest ze al aanwezig zijn en om 5 uur 's middags was ze klaar, maar wat was dat ook leuk! 1 van de dames van onze haakclub was er ook, met haakwerk, haha, dus ik ben tussendoor maar even naar huis gegaan en heb mijn haakwerkje ook gehaald. Heerlijk! Er waren er nog een aantal die aan het haken waren. Wereld pas op! De haaksters rukken op!
En erg leuk, Nora is met de dubbel (onder 11) eerste geworden! Toch leuk als je je eerste toernooi hebt, dat je meteen wat wint. Dus zij is een mooie medaille rijker. Het was een megavol en druk weekend, maar ook wel erg leuk allemaal!
Dus vandaag mag je dan boeten he, met was en was en was en schoonmaken en opruimen, maar dat geeft niets, dat hebben we er wel voor over.
Oh ja, en niet te vergeten: Annabel reed paard zaterdag, en Sander deed gisteren mee aan de Nadine-ok-run (hardlopen..) en heeft zijn persoonlijk record op de 10 kilometer met meerdere minuten verbeterd! Gezien de enorme regenval gisteren verbaast mij dat niet, haha! Dan wil je wel snel binnen zijn!