vrijdag 26 oktober 2012

Update.

Hier een kleine update uit het steeds kouder wordende Zweden. Vannacht is de eerste vorst geweest en gisteravond is er zowaar een klein beetje natte sneeuw gevallen. Niet genoeg uiteraard om te blijven liggen, maar het is toch grappig. In oktober sneeuw.
In de grote tuin van Janny staan veel bomen. Die bomen verliezen veel blad. Dat betekent veel vegen en harken en de volgende morgen kun je weer opnieuw beginnen. Maar het levert wel mooie plaatjes op, tegen de onderstaande zon. Inmiddels is het gaan waaien en het is toch een potje koud. Brrrr. Ik begreep dat het in Nederland ook kouder wordt dit weekend. Ben benieuwd.
We hebben het nog steeds reuze gezellig en lachen wat af. We liggen er 's nachts niet voor enen in (lees, meestal 2-en...) en 's ochtends kom ik niet voor 10 uur mijn bed uit. (meestal tegen 11 uur...). Ik zei nog dat ik niet meer kan uitslapen en meestal rond 8 uur wel wakker ben. Zonder kinderen en alleen in bed lukt dat ineens een stuk beter haha! Het is hier ook zo stil en donker, niet te geloven. Dat hebben wij in ons volle landje niet meer. Heerlijk hoor.
We eten heerlijk, drinken een wijntje, handwerken veel, werken wat in de tuin, shoppen lekker.... Het was heerlijk zo'n weekje.
Janny had likeur gemaakt van sleedoornbessen. Zowaar hebben we dit overleefd, het waren gelukkig dus toch de goeie bessen. (Meestal laat ze dit controleren door lokale bevolking, dit keer niet..) Het was erg lekker, moet ik zeggen. Wel leuk hoor, zelfgemaakte jam, likeur, sap etc.
We hebben alledrie een leuk klein blendertje (500ml) gekocht waarmee we heerlijke smoothies maken. Thuis heb ik wel een grote blender, maar  die pak je toch niet zo snel voor een klein beetje. Te veel gedoe. Maar dit kleine ding (in leuk appeltjesgroen!) is ideaal en heel handzaam. Hier in Zweden heb je een enorm assortiment aan diepvriesfruit. Dit met een beetje melk of yoghurt in de blender en je hebt een heerlijke smoothie! Ik ga toch eens kijken wat we in Nederland op diepvriesgebied hebben. Hier heb je alles; mango in stukjes, alle soorten bessen, rood fruit etc. Janny gooit bananen gewoon per stuk in de vriezer. Ook dat werkt perfect. Je leert nog eens wat. En dan heb je een heerlijke smoothie, vol fruit en zonder toegevoegde suiker. Zelfs mams is helemaal om en daar krijg je toch zonder trechter en dwang geen fatsoenlijk stukje fruit in, normaal gesproken.
Mijn arme Annabelletje is vanmorgen bij de tandarts geweest om 2 kiezen te trekken. Grote kiezen, dus geen melktandjes meer. Tjonge wat een gevaartes! Sander stuurde een foto door. Volgende week nog 2. Ik hoop dat ze er niet veel last van heeft. Arm kind. Heb de hele ochtend aan haar gedacht. Morgen halen ze de kittens op. Spannend! Zondag zijn ze er gewoon, als we thuis komen! De meiden hebben een heerlijke week gehad met opa en papa. Vandaag gaan ze nog appeltaart bakken. Ze hebben het zo leuk gehad. Met het skypen zag ik 3 stralende koppies! Ik denk niet dat ze ons erg gemist hebben, en zo hoort het ook. Des te leuker is het als we weer bij elkaar zijn.
Het handwerken gaat ook lekker. De hele dag door. Ik heb een vestje voor Nora gemaakt (alleen de knoop nog.) en een vest voor Janny.
Hier een foto van nora's vestje. Die van Janny volgt nog.