zondag 6 mei 2012

Weer thuis.

Gisteren zijn we weer thuis aangekomen. Wat vliegt de tijd toch als je het naar je zin hebt! En dan ben je weer 2 dagen bezig met alles wassen, vouwen, strijken en rommel opruimen. Je zou bijna weer toe zijn aan vakantie!
Maar wat hebben we het heerlijk gehad. We zaten in de duinen, zo'n 50 meter van het strand en vanuit ons huis keken we zo op de zee! Waar menig bootje en grote veerboten (naar Scandinaviƫ) voeren.
Dit was het uitzicht vanuit onze huiskamer. Mijn ouders hadden verrekijkers mee, dus we konden heerlijk bootjes kijken. De eerste dagen was er veel wind dus er waren veel zeilboten en kite-surfers. Gelukkig hadden we de vliegers mee dus de kinderen hebben heerlijk gevliegerd. We zitten hier vlakbij het Ijsselmeer maar thuis doen we zoiets eigenlijk nooit. Jammer wel!


We hebben een paar zeesterren gevonden. (Ze zullen het eb heus wel overleven, maar ach, voor de zekerheid hebben we ze maar terug in het water gezet. Je weet maar nooit..)


Verder hebben de kinderen heerlijk gezwommen, gebubbeld in het bubbelbad, gestoomd in het Turks stoombad en gesaunaaid (-naad?), gevolgd door een heerlijke koude douche uit de stortbak. Wat een dappere kinderen, zo een emmer ijskoud water over je hoofd heen trekken! En koud was het, geloof me, maar wel erg lekker om daarna het zwembad in te gaan.

Julia moet nog 4 worden, maar heeft totaal geen watervrees. Ook nooit gehad. Dus die heeft de hele week heerlijk gezwommen en gespeeld, met de grote kinderen mee. Uiteraard met haar bandjes om, maar ook zij ging van de glijbaan, ging kopje onder, kwam proestend en lachend weer boven om vervolgens nog een keer te gaan. Lekker hoor, zo'n makkelijk kind. Ik denk dat zemaar snel op zwemles moet. Ik was bij de anderen erg terughoudend om ze te snel op zwemles te doen, ivm kracht en uithoudingsvermogen zo jong (en die waren beide al panisch om haren te wassen, laat staan te zwemmen!) maar Julia is zo watervrij en zo sterk, die heeft gemiddeld 6 uur per dag in het water gelegen afgelopen week dus ik denk dat die wel 1 uurtje zwemles per week kan hebben..

Verder heb ik afgelopen week enorm veel gehandwerkt. Wat heerlijk! Er zijn zo'n 88 vierkantjes van de beddesprei af, 80 zitten aan elkaar. Ik heb een mutsje gehaakt voor Julia, met mooie glanskatoen. (van Drops Viscose, maar wat een splijt-ellende, dat garen, vreselijk! erg mooi maar niet mee te werken.)


Oma had het regenboogjurkje voor Julia af, Juul heeft er bijna de hele week in gelopen. Ze was er erg blij mee. (ik ook)
Verder heb ik mijn bak katoen uitgezocht en er een vestje van gehaakt.
Oeps, ik heb wel veel....... (en ook nog een paar bollen daar bijgekocht..) Hoe heeft het in mijn roze mandje daar achter gepast?

Het vestje is een patroon van Drops (zie hun website, bergen met gratis patronen, oh verrukking!). Deze is voor Julia.
Ik ben nu met het vestje bezig voor Nora, in paars uiteraard,  maar in plaats van de vierkantjes maak ik er voor Noor een mooi sierrandje langs. Het wordt een soort bolerootje-achtig kort vestje. Leuk op een saai effen shirtje. En een erg leuk haakpatroon om te maken. En goed voor de restjes.

Sander heeft met de kinderen nog caches gezocht met de GPS.(Geocaching). Erg leuk vonden de kinderen dat. Ze noemen het schatzoeken. (Wat het ook wel is natuurlijk, maar je komt op de mooiste plekjes.)



Broerlief heeft zich ongans gezocht naar verse munt, voor de mojito's. Met heel veel pijn en moeite vonden we na 3 dagen 2 miezerige plantjes. Waarbij we natuurlijk op de laatste dag bij een boerderij waren, waar ze dus echt een prachtige muntplant hadden staan, voor weinig, met hele grote donkere bladen! Dat zal je altijd zien!
Maar goed, de mojito's waren meer dan heerlijk. Ik had ze nog nooit gedronken maar oh jummie, wat heb ik al die tijd gemist! Verse limoen, suikersiroop, Bacardi en verse Munt, dit samen met gecrushed ijs, heerlijk! (Na 2 glazen lag ik enigzins duf en ondersteboven in mijn bed, maar de volgende avond was ik het al wat meer gewend en ging het beter! Toen kwam het niet meer zo hard aan.)

Recht tegenover ons huis was een strandtentje, waar opa lekker patat is gaan halen. Ideaal, met een grote pan die kant op om vervolgens met een volgeschepte pan terug te komen! Makkelijk hoor. En lekker. In dit tentje hebben we de laatste avond met zijn allen lekker gegeten. Typisch Duits, ruime hoeveelheden (oke, niet zo goed voor de lijn), weinig geld, zeer smakelijk.
Het is vaak simpel eten, maar wel echt goed bereid en vaak zelfgemaakt. Toiletten zijn altijd en overal schoon, mensen zijn erg vriendelijk, het strand wordt goed schoon gehouden iedere dag (zeewier en afval werd weggehaald), noem maar op. Veel mensen hoor je altijd mopperen op Duitsers of Duitsland, maar ik ben er al regelmatig geweest en ik vind het niet terecht. Het is een prachtig, gastvrij land met vriendelijke mensen en goed eten. Ik heb nog nooit negatieve ervaringen gehad in al die jaren dat ik daar kom. Natuurlijk zul je daar ook onaardige mensen treffen, net als overal, maar de vaak negatieve geluiden van mensen zijn echt niet terecht.
Hoe dan ook, we hebben met zijn allen een heerlijke week gehad en ik vind het jammer dat het weer om is. Nou ja, over 11 dagen ga ik met vriendinnen 6 dagen naar Spanje. Ik mopper niet...