dinsdag 10 april 2012

Patroon voor telefoonhoesje

Na een heerlijk lang weekend waarin we hebben genoten van het eieren zoeken, het eten en het fijne gezelschap zijn we gisteravond weer terug gekomen uit Limburg. Vandaag moesten de dames weer naar school en Sander weer werken en ik heb me op de was en het opruimen gestort.
Dan zijn we weer terug in het normale ritme.
Het weekend hebben we heerlijk gehandwerkt, met moeders en schoonzus. Allebei ook dol op haken en/of breien, dus ik kon mijn hart ophalen. Het is zo leuk om dit met anderen te doen; je kijkt samen naar kleurtjes, een patroon waar je niet helemaal uitkomt of we adviseren elkaar, het is zo leuk samen. Mijn mams is bezig met Juul haar regenboogjurk, die erg leuk wordt, schoonzus was bezig met hoesjes voor glazen vazen en ik ben begonnen aan de beddesprei voor ons. 240 granny squares moeten het worden. Ik heb er nu 26 af..... Gelukkig heb ik nog even tot de winter. Ik haak ieder vierkantje vrijwel direkt vast, of haak er een paar en haak ze dan achter elkaar erin en ik werk alle draadjes meteen weg, zodat ik op het eind niet alles nog moet doen. Als het laatste vierkantje erin gaat is ie (op een randje na) ook klaar. Ik haak met naald 5 en de vierkantjes zijn ongeveer 14x14, dus voor de breedte heb ik er 16 nodig en voor de hoogte 15. Het gaat in ieder geval nog een lange weg worden, maar het is wel heel leuk om te doen! een vierkantje is zo gemaakt en ach, een tweede ook, dus dat motiveert enorm.
Ook heb ik voor mijn nieuwe telefoon een hoesje gehaakt (jaja ook ik heb een smartphone nu!). Dit patroontje heb ik zelf uit de losse hand bedascht en na wat uitproberen en een paar keer opnieuw te zijn begonnen is ie nu helemaal goed. Dit patroon is ook prima in grootte aan te passen voor een notebook, tablet, Nintendo dsi of mp4-speler of wat dan ook..

Hieronder volgt het patroon voor het telefoonhoesje:

Haaknaald 5, ong. 35 gram katoen (eventueel draad voor borduursels erop).
- Zet 13 lossen op
- 1 stokje in de 4e losse vanaf de naald (de 3 lossen zijn je eerste stokje)
- 7 stokjes in de volgende 7 lossen
- In de volgende losse 3 stokjes















- langs de onderkant verder haken, 7 stokjes.
- de laatste steek 2 stokjes
- Sluiten met een halve vaste in de 3e losse van de eerste

             
- 2 lossen
- in iedere volgende steek reliëfstokjes haken. Dit doe je door niet bovenop in de 'v' te steken, maar om het onderliggende stokje zelf. Eerst de draad omslaan, dan steek je de haaknaald aan de voorkant in, achterlangs en je komt links van het stokje uit, dan gewoon een stokje haken.
Iedere toer wordt gesloten met een halve vaste en begonnen met 2 lossen.
Door het reliëfstokje krijg je een beetje lange banen, alsof je boordpatroon breit.
Zo blijf je rondhaken tot de gewenste hoogte.
- De laatste toer in alle steken halve reliëfstokjes. (dus de draad omslaan, de draad ophalen, omslaan en de draad in 1 keer door 3 lussen trekken.)
- Als laatste randje heb ik kreeftensteek gehaakt, waarbij je vasten haakt, maar de andere kant op, dus naar rechts. (Gewoon rechts van je haaknaald insteken ipv links.) je haakt eigenlijk achteruit. De eerste steken zijn wat onwennig maar dat gaat al snel makkelijker.
- Daarna kun je eventueel er wat  op borduren of niet. Je kunt ook heel simpel van kleur veranderen als je dat wilt en zo streepjes maken. Door het laatste randje kreeftensteek wordt het hoesje bovenaan een ietsje strakker wat wel prettig is zodat je mobiel goed blijft zitten. Mijn mobiel is overigens ong. 10x6 cm en 0,8 cm dik. Hij past pefect. (Samsung galaxy Y)