zondag 12 februari 2012

Oma's deken van granny squares

Ik was bezig om mijn restjes wol op te maken, door een granny square sprei te maken voor het logeerbedje van mijn moeder. Na 28 ronde sjaals gebreid te hebben was zj het breien zat en ging helpen met de granny squares haken. Dit beviel zo goed dat moeders vorige week kwam (voor Noors verjaardag) met ruim 114 vierkantjes! Allemachtig, dacht ik, dat wordt veel te veel! Uiteraard bleek dat we er zelfs nog bij hebben kunnen maken. Ik heb ze niet geteld, maar ik denk dat er over de 220 vierkantjes in een 1 persoonssprei gaan! Allemachtig..... En dan zal ik maar niet vertellen dat mijn restjes dan wel op zijn, maar we ondertussen ook ik schat, zo'n 15 bollen bij hebben gekocht haha! Maar de deken wordt erg mooi. Sommige kleuren waren niet meer bij te krijgen, dus we hebben een beetje creatief moeten frutselen, met bonte kleuren in het midden (bovenkant van het bed), dan een rand van witte vierkantjes en dan een rand van 3 kleuren, die ook in de sprei zitten. Het effect wordt toch wel erg leuk. Moeders had de smaak van het vierkantjes haken zo te pakken, dat ze ook wilde leren de vierkantjes gaandeweg er aan te haken (granny square join as you go methode, die ik niet zelf heb bedacht, maar waar ik erg blij mee ben! Sommige vierkantjes vallen toch ietsje kleiner uit dan andere, en op deze manier 'trek' je dat goed, dus merk je het niet. Ik denk dat de nieuwere wol van dit merk toch gewoon ietsje dunner is of zo, want we hebben alles exact gelijk gehaakt, met evenveel toeren..)
Moeders had wat moeite met het leren van dit aanhaken, en is zo koppig dat ze het moet en zal leren, dus die wilde wel oefenen. Zij heeft nu de sprei met de vierkantjes mee naar huis om hem af te maken. Erg leuk om zo'n project samen te doen, dat stimuleert enorm en het gaat razendsnel. En daar hou ik wel van.....
Helaas kan ik nu er niets meer aan doen, dat vind ik wel jammer, maar ik snap ook wel dat het mams' eer te na is om het op te geven, dus heb ik me opgeofferd haha!
Het grote voordeel hiervan is dan wel dat ik nu geen wipjes meer heb. (work in progress) dus dat ik blanco en volledig aan iets nieuws kan beginnen. Maar wat zal het worden? Zometeen komt schone zus, dus ik zal samen met haar eens de gedachten erover laten gaan....
Maar eerst even foto's van 'oma's' deken. (letterlijk en figuurlijk)