zaterdag 25 februari 2012

Groot feest morgen..

Morgen vieren we de verjaardagen van Annabel en Nora. Er komen ruim 30 mensen als het goed is, dus we zijn druk met alle voorbereidingen. We hebben echte Limburgse ' kaj sjuttel ' of te wel ' slaatje'. Mijn moeder maakte dit vroeger regelmatig met feesten en partijen en ohhhh, wat is die lekker! Je wilt niet weten wat er in gaat, want het is een enorme kaloriebom volgens mij, maar als je deze eenmaal gegeten hebt neem je nooit meer genoegen met vleessalade of huzarensalade of hoe die kant en klare ellende ook heet. we begonnen met het maken van bouillon met doorregen runderlappen, dit vlees gaat dan later in het slaatje. Volgens mij zijn we ruim 3 a 4 kilo aardappels verder, dit doe je de volgende dag, als het goed koud is in een grote pan, met augurken, zilveruitjes, doperwten en wortelen en appels, veel mayonaise, mosterd en peper en zout. Dit laat je een nacht trekken, dan proeven of er nog meer mayo in moet, want het droogt altijd iets in en smullen maar! Echt, zo lekker........
De bouillon kun je vervolgens eventueel perfect gebruiken voor een soepje voor erbij.
Daarbij doen we stokbroden, gehaktballetjes met pindasaus, rauwkost, kaasjes en couscous salade. Voor de kinderen (of de liefhebber) hebben we poffertjes.
Een heel gesleep met boodschappen maar heerlijk om te doen en erg gezellig dat iedereen morgen komt.
We hebben ook nog 4 taarten gemaakt, en 28 cakejes. De meiden hebben alle drie geweldig geholpen met bakken en opruimen en snijden. Dus eigenlijk een heel gezellige dag met zijn allen!
Gisteravond waren we met zijn vijfjes naar Heerhugowaard, naar een overdekt winkelcentrum waar ze ook een H&M hebben. Annabel had echt nieuwe kleren nodig. Ook Sander moest een nieuwe spijkerbroek. Dus om half 5 die kant op, lekker geshopt, bij de Febo patatjes gegeten (we zitten gezellig in een restaurantje he mama, zegt Julia dan, hopelijk leren we haar nog dat de Febo echt niet gezellig of kwalitatief verantwoord is, voor een lekkere maaltijd, maar goed, ze is nog maar 3 dus we hebben nog ff haha!)
Het kleren kopen ging gelukkig behoorlijk soepel en we konden behoorlijk goed slagen voor kleding waar Annabel blij mee is en wij ook! Je begint wel te merken dat onze smaken enigzins uit elkaar beginnen te lopen haha!
Glitters, tijgerprinten, riempjes op de meest onmogelijke plaatsen, (en gaten) noem maar op, het kwam allemaal voorbij......
Sommige dingen die zij dus echt mooi vindt vonden wij afgrijselijk en vice versa. We hebben zonder ruzie of discussies een middenweg kunnen vinden met dingen waar zij superblij mee is, en wij ook. Nora heeft nog wat leuke dingen gevonden en Juultje ook, dus tegen 21uur waren we nog steeds zonder ruzie en in blije stemming weer thuis. Ook Juul had zich geweldig gehouden met haar 3 jaartjes. Op de terugweg viel ze in slaap, maar dat is geen probleem. We konden haar thuis goed overleggen in bed. Heerlijk dat de kinderen groter worden en dit soort dingen steeds makkelijker kunnen. En fijn dat het zonder al te veel gedoe kon.... Ik dwong nog wel even respect af bij een mevrouw, die op haar dochter wachtte, en mij bezig zag met 3 mensen in pashokjes, ondertussen goedkeuringen geven of discussies voeren waarom een echte extreme wortelbroek echt niet kan, andere maten halen en Juul ook nog in de gaten houden..... U bent er maar druk mee, sprak zij vol ontzag. (Of ze lachtte zich een kriek en dat ontzag vulde ik zelf in omdat ik vond dat ik dat wel verdiende.....haha) Uiteraard was ik wel de enige die niet voor zichzelf heeft kunnen kijken, maar goed.... ik heb dus niks, maar de rest is goed geslaagd.

Op handwerkgebied gebeurt er even erg weinig hier, door alle andere bezigheden. Weet nog even niet wat ik nu zal gaan maken, maar ik denk er maar gewoon even rustig over na en zoek het een en ander aan inspiratie op internet.
Nog even een fotootje van het gerommel in de keuken haha, waarbij Sander natuurlijk als een echte man de keukenmachine pakte voor het slaatje, want je gaat toch niet alles met de hand snijden..............
PS nog wat geleerd:-)   mijn schoonzus is vegetarisch, dus voor haar hebben we wat aardappels apart gehouden en hier van alle groentes wat bij gedaan, zonder het vlees. Het was een kleine moeite en nu kan zij ook gewoon slaatje mee eten, maar dan zonder het vlees. Ook deze was erg lekker en het gemis van het vlees viel erg mee, qua smaak.

Let overigens niet op Juul, die maakt er tegenwoordig een gewoonte van om zich gemiddeld 5 keer per dag om te kleden, met haar gewone kleren! Dus haar kleerkast ligt nu uitgesmeerd over haar slaapkamervloer, ze maakt de gekste combinaties en voelt zich net als K3 als ze lekker luchtig in een jurkje loopt (zo zegt ze het ook, ik ben nu K3) dus mooi gemaakte staartjes gaan uit, kleding wisselt met een snelheid waar de gemiddelde mannequin nog wat van kan leren, en te koud of te warm maakt haar niets uit, zet ze toch gewoon de kachel aan? Gek word ik er van, dus we gaan even een goed gesprek voeren over het feit dat je je kunt verkleden met de verkleedkist en niet met je gewone kleren! (Al 2 keer gedaan overigens, maar het maakte nog niet veel indruk geloof ik...)