dinsdag 3 januari 2012

Klein probeerseltje

Vilt is handig voor alles; Even iets kleins uitgeprobeerd, een brillenkoker van vilt.
Erg simpel om te maken.
Je pakt een stuk vilt, klapt dit dubbel (beetje met de bril uitgemeten hoe groot ongeveer...).
Dit heb ik met de naaimachine aan 2 kanten dichtgenaaid (niet binnenstebuiten, maar gewoon dubbelgevouwen en naaien maar.)
De overgebleven viltrand een beetje bijgeknipt langs het stiksel en de hoekjes wat afgerond.
Vervolgens met krijt mijn naam geschreven op het vilt, zodat ik wist waar ik moest borduren/stikken. Dit heb ik met de hand gedaan, niet met de naaimachine. (Ben ik niet zo handig mee hoor!) Het krijt klop/veeg je makkelijk er weer af, zonder dat er vlekken achterblijven.
Je kunt natuurlijk ook een speciale stift/krijt/potlood gebruiken die je hebt voor patroontekenen, maar dat heb ik niet, dus gewoon schoolbordenkrijt dan maar.
Het is wel beter en makkelijker om eerst te borduren en dan pas dicht te naaien uiteraard, maar ik blijf blond he, en bedenk dan achteraf dat ik er wel wat op kan borduren.
Enigzins gefrunnik wordt het zo, maar dit ging ook!
Bedenk wat je wilt; bloemetjes erop, lovertjes erop borduren, gehaakte dingetjes erop naaien etc.

De bril is natuurlijk niet zo goed beschermd als in een hard doosje, maar ideaal voor in mijn tas (want ik heb nooit een brillenkoker mee, vergeet ik of is te veel gedoe en zoals een echte vrouw betaamt zit de handtas al vol genoeg.....). Maar als ik dan bijvoorbeeld op de fiets zit en het regent, zie ik erg weinig, dus dump ik mijn bril altijd gewoon lukraak ergens in de tas. Dat is natuurlijk wachten tot het misgaat.....


Overigens wel erg handig om te hebben; een rolmes om stof te snijden. (Had ik nog over uit mijn quilt-periode) en is ideaal om kaarsrechte lijnen mee te krijgen. Lineaal erlangs, rollen en klaar. Was ooit een dure aanschaf, maar werkt super!
Nooit papier ermee snijden trouwens, wordt ie erg bot van. (Heb ik natuurlijk uitgeprobeerd en kostte me een nieuw snijblad, die ook best prijzig was!)