dinsdag 8 november 2011

Voorschoolse hel...

Tjonge jonge, is er buiten voorschoolse opvang voor kinderen ook voorschoolse crisisopvang voor moeders?
Je hebt van die ochtenden dat alles prima gaat, en je hebt van die ochtenden dat je al uitgeput bent tegen de tijd dat het grut op de juiste plek is beland! (en dan bedoel ik op school en niet achter het behang....)
Ik kan soms zo ontploffen 's ochtends om eigenlijk kleinigheden, maar bloed, nagels etc.
Bijv. oudste kind ging gisteren om kwart voor acht voor jongste een broodje roosteren, heel lief, maar beetje onhandig qua tijdstip en haast, maar goed.... Dit hoeft ze niet te doen, jongste is ten slotte mijn zorg. Vanmorgen was het dus half acht en oudste kind weigert voor jongste een broodje te smeren, wat vervolgens gepaard gaat met enorme discussies en hysterische huilbuien van jongste... Ik mis de logica... en jongste dus ook. Kijk, ik snap dat oudste hier geen zin in heeft, maar jongste snapt het niet als je het gisteren wel voor haar deed, dat je het nu niet doet. (kleingheidje, geen echt probleem maar om aan te geven hoe dat dan gaat... jongste gesust, oudste uitgelegd dat kleine dame dit niet snapt.) Nogmaals, Annabel hoeft dit ook niet te doen, maar ga geen discussies aan met Juul hierover..zucht. Drama gesust, kinderen eten. En dan vlak voor school als Juul net gekamd is en de haarband zit knap in de haren moet ze voor de lol even ondersteboven gehouden worden, waarbij Juul weer een hysterische gilbui krijgt, ik opnieuw kan beginnen etc. En dan boven op het feit dat ik om 7 uur wakker werd gemaakt van gillende hysterische kinderen omdat ze het zo leuk hebben onder de douche, (echt, is fijn dat ze het leuk hebben, maar die herrie....).
Ik weet het, niet zeuren, ik heb geweldige en doorgaans gemakkelijke kinderen hoor, ik weet het en waardeer het echt, maar soms kan ik dit geschreeuw en gegil en gediscussïeer niet aan zo vroeg op de dag, terwijl er niet eens een kop koffie inzit! (En dan maakt het weinig uit of die herrie van pret is of ruzie...)
En dit waren maar een paar voorbeelden van de kleine incidentjes.
Je vraagt je af waar ze de tijd vandaan halen om zoveel te presteren in drie kwartier.......
Het is dus toch een feit dat vrouwen meerdere dingen tegelijk kunnen.... multitasken noemen ze het en mijn dochters zijn er een kei in! (Hopelijk in de toekomst met nuttiger bezigheden dan geruzie en geklooi, maar het zit er nu al in....!!)
Hoe dan ook, stelt weinig voor, ik weet het, maar als je op weg naar school dochter gevaarlijk ziet fietsen via een alternatieve route, en daarbij gewoon voorrang ziet nemen op 2 auto's, ben ik echt uitgeput om kwart voor negen haha!
Waarom weer een andere weg fietsen en niet de gewone weg? Waarom altijd aan kleinste zus zitten/klooien of zoals middelste steeds doet, laten schrikken door in haar gezicht te hangen en boe te roepen. En kleinste is ook niet mals hoor, drie jaar oud en iedere ochtend huilen omdat ze een jurk of rok aan wil.... of omdat ze die beker wil of dat bord...
Kleine normale futtiliteiten, maar soms, als je ziekjes bent en bijna geen stem meer hebt lukt het even niet..
Ik heb er effe geen kracht voor........
Zo, dat was even mijn morgenklaagzang, hopelijk gaat de rest van de dag beter.....