vrijdag 1 april 2011

haakpatroon van de mand

Hieronder zal ik het haakpatroon voor de mand proberen te plaatsen:

Ik heb gebruikt; 3 draden dikke wol, (zpagetti zal dus ook goed werken)
                         haaknaald nr 12
In totaal zal ik zo'n 450-500 gram wol gebruikt hebben.

Je begint met 5 lossen (l), deze sluit met je een halve vaste (hv) tot een ring.
Toer 1: in de ring haak je 6 vasten (v)
Toer 2: in iedere v haak je 2 v (12)
Toer 3: 1 v in de eerste, 2 v in de tweede (dit herhalen tot je 18 v hebt)
Toer 4: 1 v in de eerste, 1v in de tweede, 2v in de derde (dit herhalen tot 24)

Zo ga je iedere toer door, tot je 60 v hebt. (dus 6 v per toer meerderen).
Als je hebt gemeerderd tot 60 v haak je 1 toer, waarbij je iedere vaste maakt in de voorste lus (ipv in beide). Zo krijg je een soort randje, waardoor je een mooie overgang krijgt naar de opstaande rand.
Na deze toer blijf je 60 v per toer haken (waarbij je weer 'normaal' insteekt in beide lussen).
Dit doe je tot de gewenste hoogte. Voor de omslag heb ik weer een toer gehaakt waarbij ik maar in 1 lus instak. In dit geval dus de achterste lus, waardoor je een mooie soepele rand krijgt en je de stof goed om kan vouwen. Deze haak je hierna weer 'normaal' verder. (dus in beide lussen)
Je blijft altijd gewoon 60 v houden. Bij de gewenste lengte van de omslag kant je af, en werk je alle draden af.
Als je dat prettig vindt, kun je iedere toer beginnen met een losse, en eindigen met een hv in de eerste losse. Ik heb dit niet gedaan, vind het makkelijker om gewoon door te haken. (ik leg er dan wel een lapje of touwtje tussen, om te weten wanneer ik aan de volgende toer begin, anders zou ik misschien scheef eindigen).
erg simpel, en heel snel klaar.